Friday, August 13, 2010

Seni Mempertahankan Diri

Seni bela diri perlu ke? Jawapan ni bergantung pada individu. Tapi bagi penulis ianya perlu terutama untuk mengetahui titik kelemahan musuh.
Seni bela diri tertua di Malaysia ialah Silat Gayong, yang mana mahagurunya Allahyarham Dato' Meor Abdul Rahman yang pernah menewaskan Bruce Lee dengan hanya satu jurus sahaja (pukulan maut) dinamakan "Kipas Nandung" sahaja. http://www.martial-arts-info.com/comment/110/14130
ADMAR merupakan pengasas silat gayong di Malaysia yang mana telah ilmunya telah diperkembangkan ke selurun tanahair Malaysia. Untuk makluman pembaca, tentera udara, darat dan laut serta polis diraja malaysia telah menggunakan silibus silat gayong untuk seni mempertahankan diri. Kini, silibus tu telah menjadi silibus tetap angkatan tentera dan pdrm yang digunapakai sehingga sekarang. Silat Gayong merupakan silat tempur dan bukannya silat yang lebih kepada bunga-bunga silat (persembahan).
Alangkah baiknya jika pegawai kerajaan lain memiliki seni mempertahankan diri juga. Sekurang-kurangnya pihak tertentu berfikir beberapa kali sebelum betindak menyerang pegawai kerajaan..hehe

 Aksi ni dinamakan lompatan harimau.. tujuannya pelbagai. Antara kegunaan kaedah ini dalam kehidupan harian ialah pesilat mampu terjun dari tingkat yang tinggi dan menyerap hentakan pada kaki dengan cara berguling-guling. Beberapa orang saudara gayong yang penulis kenal juga pernah menceritakan bahawa beliau terselamat dari nahas kemalangan motosikal apabila dilanggar oleh kenderaan lain. Caranya, melompat dari motosikal dan berguling ke arah bahu jalan yang lapang.



Ini adalah satu tendangan maut yang penulis sangat suka. Tumpuannya tengkuk musuh. Jika tepat kena pada urat yang tertentu, musuh boleh mati serta merta kerana darah tidak mengalir ke otak. Kaedahnya pesilat perlu melatih diri untuk menguatkan kaki dan sentiasa melatih teknik flying kick di tepi pantai disebabkan pasir pantai amat lembut dan sesuai untuk menyerap beban pesilat yang mendarat diatasnya.




Gambar diatas merupakan titik maut untuk melumpuhkan musuh.. Pembaca yang tidak mempunyai seni mempertahankan diri sekurang-kurangnya tahu titik kelemahan ini sebagai langkah berjaga-jaga.

Sekian.

1 comment:

  1. Jabatan Kerja Raya telah buka gelanggang di HQ JKR.. tahniah..satu anjakan paradigma dalam memperkasakan sektor kerajaan..

    ReplyDelete